تعداد بازدید: 5442

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 4 بهمن 1384-0:0

"نيالا"در دور دست

مرضيه خوش تراش بازيگر نقش دختر روستايي فيلم «جايي در دوردست» ساخته کارگردان بهشهري: پيشينه ذهني زندگي در روستا بسيار به كارم آمد.


پيشينه ذهني و عيني حاصل از سال ها زندگي در روستا عاملي بود كه براي واكاوي درونيات و درك دنياي شخصيت دختر روستايي فيلم «جايي در دوردست» در گذر از بازي صرف به زندگي با نقش، بسيار به كارم آمد،مرضيه خوش تراش بازيگر جوان سينما با بيان اين مطلب به ايانا گفت: آناليز و تشريح وجوه شخصيتي «نيالا» از سوي آقاي معصومي، كارگردان اثر، به همراه اين پيشينه به كمكم آمد تا بر روي نقشم خيلي كار كنم و محمل خوبي براي ايفاي نقش دختر روستايي باشم. ضمن اين كه اساسا قبول دارم كه بازي در نقش دختران و زنان روستايي به نوعي بازيگر را از بازي به سوي زندگي رهنمون مي سازد.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا به حال چند دختر روستايي با شرايط مشابه «نيالا» ديده است، افزود: دختراني زلال و خالص مثل نيالا و با سرنوشتي نظير او را نه تنها در روستا كه در شهرها هم ديده ام.
بسياري از نابساماني هاي اجتماعي كه به ويژه دختران روستا را نشانه رفته است به برخي سنت هاي غلط مرسوم بازمي گردد. در برخي از روستاها پدراني هستند كه درك و منطق دخترانشان را به عقايدي خاص و باور تحميلي و موكد از سوي خودشان هدايت مي كنند. همان گونه كه در اين فيلم دختر نمي خواهد به رغم اصرار پدرش همسر يك قاچاقچي چوب و آدمي كه هيچ نقطه اشتراكي به لحاظ حسي و سني با او ندارد، بشود. مي آيد و سنت شكني مي كند. مي ايستد و طبيعي است كه برايش گران تمام شود. دختراني مثل «نيالا» هستند كه قصه زندگي شان اين گونه حكايت مي شود. حالا يا به رهايي مي رسند، يا سكوت كرده اند و يا رفته اند و قيد همه چيز را زده اند. اين آدمها را در پيرامونم ديده ام و اما «نيالا» را درك كردم. دختراني كه مثل «نيالا» زندگي اش به مانند شغلش، رنگرزي سنتي، آغشته در تاروپود رنگ و رنج است.
مرضيه خوش تراش با حضور در نخستين تجربه سينمايي اش در «جايي در دوردست» نخستين بازيگر زن سينماي ايران در جمع ماناي بازيگران ايفاگر نقش زنان روستايي سينما، سوسن تسليمي، فاطمه معتمدآريا، گوهر خيرانديش تا گلشيفته فراهاني و لادن مستوفي، به شمار مي آيد كه خود متولد روستا است و در نقش يك دختر روستايي ظاهر شده است. وي با اصليت كردستاني متولد روستاي زاغ مرز در مازندران و ساكن ساري و دانش آموز پيش دانشگاهي است و پيش از اين چندين تجربه اجراي تئاتر در ساري داشته است.(iana)

  • محسن سهامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 10 خرداد 1388-0:0

    سلام ممنون که بازیگرای خوب رو پشتیبانی میکنید.

    • جمعه 4 ارديبهشت 1388-0:0

      salam lotfan mosahebeye mofassal ba marzie khosh tarash dashte bashin


      ©2013 APG.ir